Koivun vuodenajat kirkon holveissa

PYHTÄÄN KIRKON VIHREÄ KIRKKOTEKSTIILISARJA          

Kirkkotekstiileihin kuuluvat alttarivaate eli antependium, saarnatuolin kirjaliina, ehtoollismaljan peittävä kalkkiliina ja papin käyttämät stolat ja messukasukka.

Helena Vaari on suunnitellut kirkkotekstiileihin runsaasti symboliikkaa. Tekstiilit ovat täysin uniikit ja suunniteltu Pyhtään kirkkoon.

Helena Vaari on myös taidekäsityöläinen ja hän valmistaa itse kirkkotekstiilit. Hänen tekniikkansa on taidekäsityötä, jossa yhdistyvät vapaa konekirjonta ja applikaatio. Lopputulos on kuin maalausta ompelukoneella. Kirkkotekstiilit valmistettiin jo keskiajalla kirjomalla ja ompelemalla, näin Vaarin tekniikka pohjautuu vanhaan perinteeseen tämän päivän menetelmillä.

Vihreä on elämän, toivon, kasvun, kylvön ja korjuun väri, jota käytetään eniten kirkkovuodessa, ns. juhlattomana aikana. Vihreän värin sanomaan liittyvät Jeesuksen opetukset ja kirkon elämä tässä maailmassa.

Vihreä antependium eli alttarivaate

Pyhtään kirkon kattoruoteisiin on maalattu puiden oksia ja lehtiä, ne ovat Vanhan Testamentin lehtimajan, ensimmäisen kirkon vertauskuvia. Suomalainen lehtimaja syntyy koivun oksista, kuten antependiumissa.

Koivuja kasvaa Pyhtään kirkon ympärillä ja puu on suomalaisille hyvin tärkeä. Antependiumissa koivun oksat kaartuvat samanlaisille kaarille kuin oksat kirkon katossa. Myös koivikko voi olla kirkko ja pyhä paikka jollekin. Koivujen runkojen välissä vaihtuvat vuodenajat: syksy, talvi, kevät ja kesä seuraavat toisiaan.

Helena Vaarin käsityötekniikka on kuin ompelukoneella maalaamista – kankaiden ja lankojen yhdistämistä maisemaksi vapaalla taidekirjonnalla.

Vihreään antependiumiin ja kirjaliinaan on kulunut noin 20 km ompelulankaa.

Yksi tekstiilin ideanlähde on ollut Sakari Topeliuksen Koivu ja tähti-kertomus, jossa sisarukset etsivät kotia suuntamerkkinään pihakoivu ja sen vieressä loistava tähti. Samoin me kristityt etsimme kotia, meillä on koti-ikävä.

´´ Toivon, että koivujen lehdissä on katsoja aistiin ja näkee sen valon ja värien leikin, minkä luonto saa aikaiseksi koivujen alla kulkiessamme. Emme erota kaikkia yksityiskohtia, vaan valon helähdyksen koivun tuhansilla lehdillä. Jumalan valo loistaa kirkon alttariseinän ikkunasta krusifiksin takaa. Valo koivun lehdillä on merkki Isän rakkaudesta meitä kohtaan.´´

Alttariseinällä on puisia keskiaikaisia veistoksia. Ne yhdistyvät antependiumiin sekä materiaalin että aiheensa vuoksi. Veistoksissa on keskellä Neitsyt Maria. Tekstiilin punainen ruusu on Marian symboli.

Tähdet tuikkivat koivujen yläpuolella. Niiden symboliikkaa katsoja voi ajatella vaikka oman läheisen kautta. Siellä poismennyt tärkeä ihminen vilkuttaa minulle. Tähdet ovat luonnon ihmeitä. Ne muistuttavat joulutähdestä.

Vihreä kirjaliina

Vihreää väriä käytetään paljon kesällä, vihreään aikaa. Väri viittaa kasvuun ja elämään, samoin siihen liittyvät Raamatun tekstit. Kirjaliinassa on ikkuna, muodoltaan kuin Pyhtään kirkon ikkunat. Niistä näkyy luonto, valo ja kasvien värit. Samanlainen maalauksellinen näkymä on kirjaliinan aiheena kuin antependiumin koivunlehtien maisemakin – hieman abstrakti, jokaiselle katsojalle omanlainen.

Vihreä messukasukka

Kala oli kristittyjen ensimmäinen symboli. Jeesus sanoi kalastaja Pietarille, että Hän tekee opetuslapsista ihmisten kalastajia, Jeesuksen seuraajia ja Sanan julistajia kaikelle kansalle. Messukasukan symboliikassa kalat yhdistyvät ketjuksi, jatkumoksi. Kasukan takana kaloista syntyy risti. Ornamentiikka sopii Pyhtään kirkon kalkkimaalauksiin ja muotokieleen.

Kuvat Helena Vaari