Haminan Marian kirkko

Haminan Marian kirkko

Kristus Keskellämme

Polku

Kirkkotekstiilien värin tulee näkyä kauas, kirkon takapenkkiin asti. Se on tärkeä symboli. Mutta kuvasymbolien ei tarvitse olla niin suuria. Alttarille tuleminen on kuin polku, kun lähestyt sitä, näet paremmin yksityiskohdat, löydät uusia ajatuksia ja symboleita tekstiileistä. Ne symbolit on tarkoitettu läheltä katsottaviksi, rukoukseen ja sanan henkilökohtaiseen kohtaamiseen.

Keskiaikana tekstiileissä käytettiin paljon applikaatio- ja kohokuviokirjontaa. Kasukan näyttävä risti takana ja kirjontanauha (ns. kaluunanauha) edessä oli täynnä pyhien kuvia. Materiaaleina olivat silkki sekä kulta- ja hopealangat. Taustakankaat olivat samettia tai kuviollista brokadia.

Taidekirjontaa keskiaikaisin viittein
Helena Vaarin taidekirjonnassa on paljon samaa kuin keskiaikaisissa tekstiileissä – mutta taiteilijalla on työvälineenä ompelukone, keskiajan ompelijoilla neula ja lanka. Syntyy kirkkotekstiileitä ammentaen vanhaa perinnettä tämän päivän keinoin.

Suunnittelun kantava ajatuksena oli: tuoda Marian kirkkoon keskiaikaista tunnelmaa kirkkotekstiilien runsaan kristillisen symboliikan myötä.

Marian kirkon kivinen vihkiristi kirkon itäpäädyssä ulkoseinässä on merkki keskiaikaisesta kirkosta. Helena Vaari on käyttänyt rengasmaista vihkiristiä kirkkotekstiilien symboleissa sekä Neitsyt Mariaan liittyviä symboleja. Haminan Marian kirkko on hänelle pyhitetty.

Valkoinen kasukka
Kasukan eteen Vaari on kirjonut neljä tärkeää tapahtumaa valkoiseen liturgiseen väriin liittyen. Jeesuksen syntymä, Jeesuksen ylösnousemus, 1. Adventti ja Marian ilmestys. Kasukan takana on Jeesuksen taivaaseen astuminen. Kirjonnat ovat kuvaraamatun tyyppisiä, kuin keskiajan kirkkotaide. Kuvien ympärillä on kullanhohtoista kirjontaa, tähtiä, ruusuja ja liljoja.

 

Kuvat: Seppo Sirkka

Linkit

Marian kirkko

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!