Kangasniemen Kirkko

KANGASNIEMEN KIRKKO

Valkoinen, vihreä, violetti, punainen, sininen ja musta kirkkotekstiilisarja

Suomalaista kristillistä symboliikkaa

Kangasniemellä kaikki heijastuu vedestä. Metsää, vettä ja rantoja on joka paikassa. Luonto on tärkeää kaikille ja siitä on pidettävä huolta. Sitä myös tarkoittaa Raamatun kohta: Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. 

Meidän kuvamme heijastuu järvien peiliin, kuin toistamaan Jumalan toivetta. Hän haluaa, että elämme Hänen tahdon mukaan. Että rakastamme Jumalaa, toisiamme ja pidämme huolta toisista ja luonnosta. Armon, Pyhän Hengen ja Jeesuksen avulla Jumalan tahdon noudattaminen on mahdollista. 

Kangasniemen kirkko on puukirkko. Rakenteiden kolmiulotteisuus on sekä kaunista että käytännöllistä. Kahtamoinen on taitavien puuseppien kädentaidetta. Tekstiilien kirjonta on myös kolmiulotteista, käsityömestarin taidekäsityötä.

Kirkko on hyvin niukka väritykseltään. Kirkkosalia hallitsevat puurakenteet ja niiden korostusmaalaukset. Tekstiilit ovat myös aika niukkavärisiä. Värejä on pieninä kuvioina, ja ne korostavat samalla selkeyttä ja sommittelun vaaka- ja pystysuoria linjoja.

VALKOINEN LITURGINEN VÄRI

Antependiumin eli alttarivaatteen sommittelu on kuin rantaviiva. Genesis, luominen – kun Jumalan henki liikkui vetten päällä. Maisema on ääretön, katse ja mieli rauhoittuu, maisema on kaukainen ja levollinen. Antependiumissa on luomiskertomus, kevät ja elämän alku ristin juurelta.

Kullanvärinen kirjonta kertoo Jumalan valosta. Vihreä kertoo elämästä ja luonnosta.

Tekstiilin keskellä ovat A ja O, alfa ja omega. Minä olen valo. Minä olen alku ja loppu. Nämä tekstit kertovat Jumalasta Raamatun alku- ja lopputeksteissä.

Selkeät linjat ja pinnanjako ovat myös kirjaliinassa. Kirjaliina on kirkon keskellä, hyvin näkyvä paikalla. Katse siirtyy siitä alttaritauluun ja alttarille. Kirjaliinan pitsikirjonta on Joh. 3:16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut. Maisema taustalla on lempeä, kuin auringon nousu.

Messukasukan edessä on haararisti, josta lähtee ´oksia´, viivoja ja polkuja. Ne ovat kuin valon liikettä vedenpinnalla, jälkiä puunkaarnassa tai graniitin lohkareessa. Kirkon katon ja puuleikkausten rakenteista syntyy myös kolmioita, vinoneliöitä, ristejä ja risteyksiä. Risti on myös elämänpuu. Alttaritaulussa on Kristus, elämänpuumme. 

Kasukan taakse muodostuu 8-sakarainen tähti ja viivasommittelu. Luku 8 on uuden elämän ja uuden päivän symboli. Tähti, jota Itämaan tietäjät seurasivat, oli kahdeksankulmainen.  

Lukupulpetinliinassa on maalauksellinen metsä- ja järvimaisema. Sen yllä on kahdeksankulmainen ympyrä, Jumalan ja ylösnousemuksen aamun symboli. 

VIHREÄ LITURGINEN VÄRI

Antependiumin rantaviivassa näkyvät kaikki vuodenajat. Pyhän Hengen symbolina on  valkoinen höyhen. Kultapisteet ovat Pyhän Hengen pisaroita eli siunausta meille.

Kirjaliinaan olen kirjonut alun Psalmista 23, Herra on minun paimeneni. Tekstin takana on maisema muodostaa sommittelun vaakaristin.

Lukupulpetinliinan kala on ensimmäinen kristityn symbolia. Valo-kirjonta kertoo Pyhän Hengen voimasta yllämme.

Messukasukan takana vihreästä nousee esiin valoisa risti. Sen inspiraationa on ollut alttaritaulun Ristiinnaulittu ja valo, mikä on Hänessä, ristissä ja taustamaisemassa. 

VIOLETTI LITURGINEN VÄRI

Kangasniemellä Puula-järven rantaviivan rauhassa katse viipyy. Aurinko laskee ja värjää maiseman oranssiksi. Sama aurinko laskee kaikkialla maailmassa. Kangasniemen kirkon alttaritaulussa taustalla näkyy aurinkolasku Jerusalemissa. Tauluun on maalattu Jeesuksen ristiinnaulitseminen.

Kangasniemen violettiin alttarivaatteeseen eli antependiumiin olen kirjonut auringonlaskun rantaviivan Puulalla ja Isä meidän – rukouksen. Tekstiilin keskellä on kahdeksankulmainen rengas. Se on uuden ajan symboli. Luomisen seitsemän päivän jälkeen koittaa uusi alku – 8. päivä. 

Saarnatuolin kirjaliinassa oranssin maiseman poikki kulkee pitsimäinen teksti. Psalmin 130 alku kuuluu: Syvyydestä minä huudan sinua Herra. Nämä elementit muodostavat ristisommittelun tekstiiliin.

Lukupulpetin liinassa on Puulan maisemassa risti, jollainen on Kangasniemen kirkon katolla. Tekstiiliin kirjotun ristin yläpuolella on tähtiä. Ne ovat toivon symboleja. Voi myös ajatella, että tähdet ovat poismenneitä rakkaita, jotka vilkuttavat kirkkaalta taivaalta.

Messukasukkaan olen kirjonut piikkisen pallokukkaisen kasvin, sinipiikkiputken ja pienen ristin. Kukka on piikkinen kuin orjantappurakruunu. Molemmat kasvit kuvaavat Kristuksen ja kristityn elämää, joka on sekä kärsitystä että iloa. Sinipiikkiputki on kaunis, mutta täynnä piikkejä. 

Jeesus oli myös ihminen, hän tiesi millaista ihmisen elämä on.

MUSTA LITURGINEN VÄRI

Antependiumin rantamaisemassa on enää punainen viiva, kohta koittaa pimeys. Jeesus antaa henkensä meidän puolestamme. Punainen on veren väri. Tekstiilin keskellä on kuihtunut valkoinen lilja. Se on Jeesuksen symboli. Lilja on kuihtunut, mutta siinä on kiinni sipuli. Sen sisällä on elämä ja ylösnousemus. 

Saarnatuolin kirjaliinaan olen kirjonut tekstin: Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni. Alttaritaulun maalaus, Jeesus ristillä, kuvaa juuri tuota hetkeä.

Lukupulpetin liinassa on piikkinen köynnös läpi tekstiilin. Se on myös kallion halkeama Jeesuksen kuolinhetkellä.